S.L. Grey
Betty Klaasse
Yvonne de Swart
Luitingh Sijthoff
2015
320

Met In de val heb je een ontzettend spannend en origineel post-apocalyptisch verhaal in handen. Zeven families vinden onderdak in een ondergronds appartementencomplex. Ze lijken gered van de naderende apocalyps, maar niets is minder waar. Wanneer er een persoon onder verdachte omstandigheden overlijdt beseffen de inwoners van het Sanctum dat de echte bedreiging van binnenuit het appartementencomplex komt. Helaas zitten ze hier opgesloten en lijkt er geen uitweg te zijn. Een spannend verhaal waar je claustrofobisch van wordt, dat keer op keer een nieuwe – en engere – wending neemt en ontzettend onverwacht eindigt. In de val is een heerlijk boek om bij te gruwelen. Zweethandjes gegarandeerd!

Een ondergronds toevluchtsoord

Een zevental families trekt halsoverkop in het Sanctum, een zelfvoorzienend appartementencomplex dat diep onder de grond is gebouwd. Ze zijn op de vlucht voor een allesvernietigend virus dat Amerika heeft bereikt. Het Sanctum is gebouwd op het platteland van Maine. In de brochure leek het een luxevesting voor de rijken en paranoïde, waar ze de apocalyps in stijl zouden kunnen uitzitten. Maar zodra de deuren gesloten worden en er iemand onder verdachte omstandigheden overlijdt, realiseren de families dat de grootste bedreiging misschien wel van binnenuit komt. Iedereen heeft zijn eigen geheimen en zijn eigen reden om zich te verschuilen. Hierdoor is de sfeer in het ondergrondse appartementencomplex al snel om te snijden. De technische mankementen van het Sanctum zorgen er bovendien voor dat het overlevingsinstinct van de mensen meer en meer naar boven komt.

Afschuw en leesgenot

In de val is een ontzettend creepy en claustrofobisch verhaal. De deuren van het Sanctum zijn nog maar net gesloten als er een moord wordt gepleegd. Je wilt direct een verdachte aanwijzen, maar S.L. Grey slaagt erin de lezer keer op keer op het verkeerde been te zetten. Elke keer als ik dacht dat het ergste geweest was, volgde er opnieuw een lugubere situatie. Soms dacht ik “ik wil niet meer”, om vervolgens gretig verder te lezen. Afschuw en leesgenot liggen blijkbaar dichterbij elkaar dan je zou denken.

Toch is dit meer dan enkel een horror verhaal. De verschillende families hebben allemaal een eigen verhaal – en een reden om een appartement aan te schaffen in het Sanctum. Het is leuk om de verschillende personages te ontmoeten en te zien hoe ze allemaal anders om gaan met de zenuwslopende situatie. Ieder hoofdstuk is geschreven vanuit een ander perspectief. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van de personages. Vooral Jae, Cait en Gina zijn erg tof. Het is echter de mix van persoonlijkheden die voor spanning zorgt. De verschillende families zijn van wisselende afkomst en hebben zeer wisselende (geloofs)overtuigingen.

In de val is een creepy en claustrofobisch verhaal in ondergronds appartementencomplex

In de val - S.L. Grey