Slaap Zacht, Johnny Idaho: aanklacht tegen de macht van multinationals

Slaap Zacht, Johnny Idaho
Auke Hulst
Ambo|Anthos
2015
416

Auke Hulst schetst in zijn prijswinnende roman Slaap zacht, Johnny Idaho de futuristische wereld ‘De Archipel’. Hier leeft waarde bevolking verdeeld over vier eilanden. Executive (de rijkste van de rijksten genieten van dit groene eiland), Upside (het ‘gewone’ rijkeluiseiland), Midlevel (hier woont de middenklasse) en Downside (de armste bevolkingsgroep). Deze zogenoemde Archipel is gesticht door een conglomeraat van multinationals. Vele straten, pleinen en parken zijn genoemd naar Marc Zuckerberg, Steve Jobs en dergelijke alfa-mannetjes uit grote bedrijven. Het boek is op deze manier een aanklacht tegen de macht van grote multinationals – en zet je aan het denken over de huidige maatschappij. De rauwe en levensechte personages kruipen onder je huid en de wereld van de Archipel is ijzersterk. Slaap zacht, Johnny Idaho is een boek wat je liefst zo traag mogelijk leest vanwege de bijzonder mooie schrijfstijl.

Big Brother is watching them

In Slaap zacht, Johnny Idaho spelen drie heel verschillende personages de hoofdrol. Allereerst is er de jongeman uit de titel, Johnny Idaho, een Amerikaanse tiener op weg naar de Archipel. Hij heeft een grote som geld geïnvesteerd om illegaal aan boord van een schip te gaan. Zo probeert hij de tocht naar de Archipel te maken. William Gerson, de Nederlandse workaholic, is CEO van een financieel bedrijf, maar lijdt aan een terminale ziekte. Tot slot hebben we Hatsu Hamada, een 28-jarige wetenschapster, die onderzoek doet naar onsterfelijkheid en haar dagen vult met werken en seks. De personages van Auke Hulst zijn levensecht en spatten van het blad. Hoewel er veel aandacht is voor de opbouw van de futuristische setting, raken de personages nergens ondergesneeuwd. Hun gevoelens, emoties en gedachten voelen realistisch en komen aan. In het begin lijken de personages weinig met elkaar te maken te hebben, maar wanneer de verhaallijnen elkaar raken wordt de spanning om te snijden.

Auke Hulst schetst een toekomstwereld vol technologische gadgets. Denk bijvoorbeeld aan weblenzen, waarmee informatiestromen direct op het netvlies geprojecteerd woorden, eTaxi’s, 3D-printers en betalen met je vingerafdruk. Compleet overeenkomstig met 1984 spelen surveillance en privacy een grote rol. Zo zijn er ‘ogen’ die rondvliegen. Deze registreren alles en als je je niet aan de regels houdt staan de ‘pleasers’ direct op de stoep. Dit roept interessante (en vooral ook actuele) vragen op bij de lezers. In hoeverre zijn we in ons dagelijks leven afhankelijk van technologie? En is privacy eigenlijk belangrijker dan het verzamelen van likes?

Slaap zacht, Johnny Idaho is een boek wat je liefst zo traag mogelijk leest vanwege de wondermooie schrijfstijl. Het boek is een aanklacht tegen de macht van grote multinationals – en zet je aan het denken over de huidige maatschappij.