Daisy Jones & The Six
Taylor Jenkins Reid
Lette Vos
Ambo | Anthos
2019
373

Eind jaren zestig. Los Angeles. Daisy Jones, een pracht van een vrouw, droomt ervan een beroemde zangeres te worden. Ze ontmoet Billy Dunne, de frontman van de opkomende rockband The Six. De vonken vliegen ervan af en hun eerste gezamenlijke song slaat in als een bom. In Daisy Jones & The Six geeft Taylor Jenkins Reid een kijkje achter de schermen bij de opkomst én de ondergang van een band. Niet alleen drugs, alcohol en rock-‘n-roll spelen een belangrijke rol in dit verhaal. Daisy Jones & The Six gaat des te meer over heldhaftige vrouwen in de muziekindustrie, zich staande houdend in een mannenwereld. Drie verschillende vrouwen hebben er alles voor over om hun dromen te verwezenlijken.

Daisy Jones & The Six - Taylor Jenkins Reid

De droom om muzikant te worden

Daisy Jones is beeldschoon. Ze heeft prachtige kobaltblauwe ogen en een dikke bos koperkleurige krullen. Als dochter van de beroemde Britse kunstschilder Frank Jones en het Franse model Jeanne LeFevre bulkt ze vanaf haar geboorte van het geld en alles wat haar hartje begeert. Maar niemand zorgt voor haar. Ze heeft een liefdeloze jeugd. Vanaf haar veertiende zwerft ze rond in verdorven cafés en algauw raakt ze verslaafd aan alcohol en drugs. Ze ontdekt seks en liefde door schade en schande – meer dan eens komen er foute mannen op haar pad.

Dat zeggen ze er dus mooi niet bij als ze je waarschuwen voor de gevaren van drugs. Ze zeggen nooit: ‘Door drugs ga je met hele foute kerels naar bed.’ Dat zouden ze beter wel kunnen doen.

Billy Dunne is de frontman van de opkomende rockband The Six, waar ook zijn broer Graham Dunne deel van uit maakt. Net als Warren Rhodes (drummer), Pete Loving (bassist), Karen Sirko (toetsenist) en Eddie Loving (slaggitarist). Na een eerste aanbod om op een festival te spelen, krijgt de band steeds meer optredens. Het gaat goed. Maar dat valt niet te zeggen voor Billy, inmiddels getrouwd met Camilla – hij ontwikkelt een drank- en drugsverslaving.

Het ontstaan van Daisy Jones & The Six

Ondertussen heeft ook Daisy een platencontract getekend. Haar eerste album werd direct een hit en ook Daisy stijgt in populariteit. Vandaar dat de platenmaatschappij bedenkt om Daisy Jones en The Six samen een nummer op te laten nemen. Dit nummer, Honeycomb, wordt een grote hit. Als gevolg hiervan treedt Daisy Jones officieel toe tot de band. Maar dat is niet altijd gemakkelijk. Waar Billy tot voor kort alle touwtjes stevig in handen had, inspireert Daisy de overige bandleden voor zichzelf op te komen.

Bovendien ontwikkelt zich een soort van haat-liefde verhouding tussen Billy en Daisy. De chemie als ze samen zingen is niet te ontkennen. Maar Billy’s vrouw Camilla wil dat hij het hoofd koel houdt. Hun huwelijk en gezin staan voorop. Die romantiek is helemaal niets voor de coole toetseniste Karen, die alles opzij schuift voor haar carrière, in een tijd die daar nog niet rijp voor is.

Het was een mannenwereldje. Dat gold voor de hele wereld, maar de muziekindustrie… Het was niet makkelijk. Je had voor bijna alles toestemming van een vent nodig, en het leek alsof er maar twee manieren waren om dat voor elkaar te krijgen. Of je gedroeg je als een van de jongens, de manier die ik voor mezelf had ontdekt. Of je gedroeg je heel meisjesachtig en zat de hele tijd te flirten en met je wimpers te wapperen. Daar waren ze dol op.
Maar Daisy stond daar van het begin af aan een beetje boven. Zij had gewoon iets van ‘graag of niet’.

De vrouw in een mannenwereld

Daisy Jones & The Six kent drie sterke vrouwelijke hoofdpersonages: Daisy, Karen en Camilla. Hoe houden zij zich staande in de muziekindustrie, een echte mannenwereld? Eigenlijk vond ik ze alle drie geweldige personages. Camilla houdt met volle overgave van Billy en is bereid hem zijn imperfecties en zijn fouten te vergeven. Karen daarentegen kiest voor zichzelf. Spelen in als toetsenist is haar lust en leven. En tot slot hebben we natuurlijk Daisy. Zij verontschuldigt zich voor niets of niemand. Geen man is haar de baas. Ze is niemands muze, maar haar eigen persoon.

Iemands muze worden interesseerde me geen ene ruk.
Ik ben geen muze.
Ik ben die iemand.
En daarmee basta.

Hoewel Daisy en Billy de show stelen tijdens optredens en interviews, stalen vooral Karen en Graham mijn hart bij het lezen van dit boek. Al had ik ook enorm veel bewondering voor de manier waarop Camilla in het leven staat. Daisy vond ik soms wat onuitstaanbaar – vooral ten tijde van haar drugsverslaving.

De biografie van een band

Daisy Jones & The Six is een prachtig boek met levensechte personages. Taylor Jenkins Reid heeft ervoor gekozen het boek te schrijven in de vorm van een interview. Alle bandleden geven hun kant van het verhaal. Ik had voortdurend het gevoel alsof ik echt een biografie van een band aan het lezen was. Deze bijzondere vertelwijze geeft het boek een compleet unieke sfeer. Meer dan eens bekroop me de gedachte dat de band misschien tóch echt bestaan heeft. Dit is super goed gedaan.

Ook qua thematiek is dit boek ontzettend interessant. Natuurlijk is het tof om een kijkje achter de schermen te krijgen bij het ontstaan van een band. Evenals bij hun shows, het opnemen van een nieuw album en het leven in de spotlights. Onvermijdelijk behandelt Daisy Jones & The Six ook de ondergang van de band. Want meer dan één album heeft de band uiteindelijk niet uitgebracht. Maar er is meer. Naast muziek staan drugs, seks, liefde, vreemdgaan, verslaving en de dood centraal. Een boek over wat ons mensen maakt met een flinke portie drama.

Drank, drugs, overspel, het komt allemaal op hetzelfde neer. Er zijn bepaalde grenzen waar je niet overheen gaat. Tot je het wel doet. En dan ontdek je opeens dat je de regels kunt overtreden zonder dat de wereld instort, en dat is levensgevaarlijk.

Daisy Jones & The Six is een heerlijk boek over vrouwen in de muziekindustrie. Over seks en liefde, maar ook over drugs en rock-‘n-roll. Over de wens om door te breken en over omgaan met roem. Over jezelf durven zijn en je voor niemand te verontschuldigen. Prachtig.

Met dank aan VBK Uitgevers voor het opsturen van een recensie-exemplaar!