Een heldenleven: hoe overstijg je de middelmaat?

Een heldenleven
Persis Bekkering
2017
248

Igor, of igor, zoals hij zelf beweert, is een held. Hij kan alles, en wat hij nog niet kan leert hij sneller dan iedereen. Een uitzondering, die zichzelf niettemin genereus met de wereld deelt. Iedereen wil in de buurt zijn van deze levende legende. In Een heldenleven lezen we over twee personen op wie igor een blijvende indruk nalaat. Een knap debuut over onze prestatiemaatschappij, dat zich afspeelt in de hoogste regionen van de culturele sector. Als buitenstaander was ik helaas niet helemaal overtuigd.

Een heldenleven - Persis Bekkering

igor de alleskunner

igor is een verbluffend virtuoos violist, zijn spel is foutloos en perfect. Zo perfect dat het een probleem is geworden. Zijn nieuwe muziekvriend Adrian, die hij op een Europese tournee ontmoet, confronteert hem ermee. Levert perfecte beheersing van zijn instrument wel echte muziek op?

Soms wil ik gewoon tot middelmaat in staat zijn, ken je dat? Maar ik heb van die vervloekte ambities die eisen dat ik altijd voor het hoogste ga.

Daarnaast is igor, onder pseudoniem, een beroemde straatfotograaf. Kookt hij op sterrenniveau in zijn tot aan het plafond volgebouwde appartement, waar hij ook ’s werelds grootste dirigenten van advies voorziet. Want de laatste jaren is hij gek genoeg blijven hangen in de klassieke muziek. Wanneer igor op een dag wakker wordt in het bed van de jonge, veel te serieuze beeldend kunstenares Kiriko, wordt hij opnieuw geconfronteerd met de consequenties van zijn heldendom.

Een heldenleven - Persis Bekkering

Vreemde schoenen

Het eerste deel van het boek gaat over de vreemde vriendschap tussen igor en zijn muziekvriend Adrian. Het ene moment zijn ze onafscheidelijk, het volgende moment lijkt het alsof ze nooit vrienden geweest zijn. Hoewel het interessant is om te lezen over een dergelijke vriendschap tussen twee mannen, een bromance bijna, lijkt het verhaal nergens echt naar toe te gaan. Dit eerste deel is samen te vatten met de quote ‘Alles wat jij overhoudt is een paar echt vreemde schoenen’.

Het tweede deel van Een heldenleven speelt zich zeven jaar eerder af en wist me een klein beetje meer te smaken. Al was ik vooral aan het giechelen om het Amsterdamse, het typische Hollandse. Lang vergeten woorden als ‘gratenpakhuis’ en ‘poepchinees’ deden me beseffen hoe Vlaams ik de afgelopen jaren ben geworden.

Dat was het probleem van protesteren: nee zeggen kunnen we allemaal. Kiriko wilde niet meer presteren, maar met haar non-prestatie bevestigde ze alleen de norm.

Kunstenares Kiriko, het hoofdpersonage van deel twee, wil niet meer presteren terwijl igor ‘vervloekte ambities heeft die eisen dat hij altijd voor het hoogste gaat’. Behalve zijn grootse ambities kon ik me nergens met igor identificeren. En ook niet met Kiriko of Adrian. Helaas. Dit boek was niets voor mij, wat niet wegneemt dat het een prima debuut is. Mooi geschreven ook. Met bonuspunten voor de knappe verwijzing naar Being John Malkovich.

Een heldenleven is een goed geschreven debuut over een violist en een kunstenares die beiden worden verblind door igor ‘met een kleine i’. Het verhaal voelt voor mij helaas erg high brow aan. Persis Bekkering focust op klassieke muziek, moderne beeldende kunst en schilderkunst. Niet echt mijn interesses. Vaak laat literatuur mij nieuwe werelden ontdekken, maar tijdens het lezen van Een heldenleven bleef ik me een buitenstaander voelen. Het boek deed me weinig.

Een heldenleven - Persis Bekkering