Solo, een liefde: het passionele liefdesverhaal van Solena en Orfeo

Solo, een liefde
Tessa Leuwsha
Augustus
2009
190

Solana en Orfeo ontmoeten elkaar in Paramaribo. Het is liefde op het eerste gezicht, maar hun dromen komen niet overeen. Orfeo is muzikant en kapitein op een veerboot. Hij wil graag naar Nederland, terwijl Solana de akkers van haar overgrootvader opnieuw in cultuur wil brengen. Solo, een liefde toont de passie en de gedrevenheid van de personages. Tegelijkertijd schrijft Tessa Leuwsha over de geschiedenis van Suriname door middel van familieverhalen. Deze historische feiten lijken hier en daar het liefdesverhaal te overschaduwen, zowel letterlijk als figuurlijk. Desalniettemin is Solo, een liefde een aangename kennismaking met het werk van Tessa Leuwsha.

Solo - Tessa Leuwsha

Tegenovergestelde dromen

Twee jonge mensen ontmoeten elkaar op de veerboot van Paramaribo. Het is liefde op het eerste gezicht tussen Solana Cummings en Orfeo. Solana volgt een tuinbouwopleiding en wil de akkers die haar overgrootvader erfde van de blanke eigenaar opnieuw in cultuur brengen. Ze wil de vloek waaronder haar voorvaderen leden doorbreken. Haar familie heeft namelijk altijd geloofd dat er een vloek op hun grond zou rusten die hen verdoemde tot een ellendig bestaan. Tijdens haar lessen aan de landbouwschool ontdekt Solana echter de ware reden van de mislukte teelten. Met terugwerkende kracht wil ze het leven van haar voorouders zin geven.

Orfeo verdient zijn geld als kapitein op een veerboot, maar droomt van een carrière in de muziek. Als getalenteerd trompettist heeft hij een groepje vrienden om zich heen verzameld, met wie hij samen opgroeide in de sloppenwijk van de stad. Ze spelen op familiefeesten en later in een club. Orfeo wil naar Nederland. Hij legt zich niet neer bij de beperkingen die Suriname hem oplegt. De twee herkennen elkaar in hun gedrevenheid om hun talent te ontwikkelen.

De ondertitel van Solo is een liefde, maar zo liefdevol vond ik het verhaal niet. Rondom het thema blijven of vertrekken ontstaat er een impasse tussen Solana en Orfeo. Waar zij wil blijven om haar plantage Paradise opnieuw op te bouwen, droomt Orfeo van een beter bestaan in Nederland. Dit verschil van mening begint zwaar te wegen op hun relatie. Tegen het einde van het boek lijkt de liefde zelfs een gewelddadige ondertoon te krijgen.

Solo - Tessa Leuwsha

De dunne lijn tussen geluk en verdriet

De titel komt op prachtige wijze terug in het verhaal. Toen Solana een jaar of negen was, wilde ze met een keukenmesje haar naam in de sluis bij het kanaal kerven. Het baksteen was te hard geweest. Ze kwam niet verder dan de eerste vier letters en de a leek op een o: Solo. Het lijkt een voorteken te zijn voor de rest van haar leven. Solana staat er alleen voor. Dit wordt vooral pijnlijk duidelijk wanneer haar moeder naar Nederland vertrekt en de vijftienjarige Solana achterlaat in een internaat.

Persoonlijk was ik het meest geraakt door het verhaal van de zachtaardige Jimmy, een van de bandleden van Orfeo. Tijdens een oefensessie speelt hij voor zijn bandleden een donkere en zwaarmoedige sessie op de bas. Hierop volgt een heel persoonlijk verhaal over die keer dat hij als kleine jongen tegen zijn moeder zei dat hij ook graag een rok wilde. Het antwoord van moeder is hartverwarmend: “Jongen, als jij een rok wilt, dan krijg je een rok.” Helemaal gelukkig danst Jimmy rond in de kamer, totdat zijn vader thuiskomt en hem keihard tegen de grond slaat. De anekdote toont hoe geluk zo snel kan omslaan in verdriet. Hartverscheurend om te lezen.

Woorden waren maskers, ze verborgen wat je eigenlijk wilde doen: gillen, huilen, lachen.

Voor zo’n dun boek zit er in Solo, een liefde erg veel informatie. Tessa Leuwsha doet van beide hoofdpersonages de familiegeschiedenis uit de doeken. Hoewel deze familieverhalen erg interessant zijn, zeker qua historisch perspectief, voelen deze vertellingen niet in balans met de rest van het verhaal. Vooral in het eerste deel van het boek lijkt het zwaartepunt in het verleden te liggen, terwijl dit ook het deel is waarin Solana en Orfeo elkaar ontmoeten. Wanneer hun relatie zich verder ontwikkelt, lijken de historische passages beter gedoseerd in het grotere geheel.

Solo, een liefde vertelt het passionele liefdesverhaal van Solena en Orfeo in al haar hoogte- en dieptepunten. Via beide familiegeschiedenissen ontdekt de lezer ontzettend veel over de historie van Suriname en de onderdrukking van de Hollandse kolonisator. Deze gebeurtenissen wegen nog altijd door in het dagelijks leven in Suriname. Hoewel de thematiek erg interessant is, is de balans tussen historie en het liefdesverhaal af en toe behoorlijk zoek. Met meer pagina’s was het de auteur misschien beter gelukt het verhaal in al haar facetten over te brengen. Want het verhaal is absoluut de moeite waard. Dit boek was voor mij een aangename kennismaking met het werk van Tessa Leuwsha.